Strefa E-biznesu

Oby nie kolejny nudny blog… o ebiznesie.

Pierwsza piątka „dobrych rad”


Temat jest na tyle obszerny, że pozwoliłem sobie go podzielić na kilka wpisów. Ważne jest to by zagadnienia, dobrze przyswoić bo przecież właśnie o to chodzi najbardziej.

1. Na istniejącej, czy na nowej?

Częstym dylematem jest sprawa strony internetowej, na której ma być promowany program partnerski. Niektórzy „instalują” PP na stronie, którą już mają, a inni specjalnie pod dany program tworzą witryny. Polecam to pierwsze rozwiązanie. Strona, która już istnieje jest lepiej traktowana przez wyszukiwarkę niż taka, która dopiero powstała.

Kolejnym powodem, dla którego warto dodać PP do istniejącej strony jest fakt, że do tego czasu coś na tej stronie zamieszczałeś, dbałeś o jej zawartość i zbudowałeś jej jakieś zaplecze w postaci użytkowników, którzy ją odwiedzają. W przypadku stron robionych pod wyszukiwarkę sprawa może i jest prosta, ale niekoniecznie etyczna. Na dłuższą metę takie działanie jest nieskuteczne. Niektórzy preferują następujący schemat:

  • biorą jakiś produkt z programu partnerskiego,
  • kopiują teksty z Wikipedii na temat pokrewny z produktem,
  • tworzą prostą stronę WWW z tym produktem, skopiowanym tekstem i linkiem PP,
  • dodają ją do katalogów przez skrypty automatyzujące tę czynność,
  • cieszą się, że zrobili stronę pod wyszukiwarkę.

W efekcie powstają strony-śmieci, bez żadnej wartości dla klienta i nie skupiające wokół siebie użytkowników. Ich jedyną mocą jest fakt, że ktoś może przypadkiem na nie wejdzie i ewentualnie dokona zakupu lub nie. Żeby być skutecznym w programach partnerskich, trzeba tworzyć coś, co służy klientowi i nie będziemy się tego wstydzić.

2. Inwestycja w domenę

Żeby biznes wyglądał poważnie, nie wypada robić tysiąca kopii jednej strony i umieszczać tego na darmowym serwerze. Wykupienie domeny to wydatek ok. 70 złotych w pierwszym roku, przedłużenie po roku ok. 130. Do tego dochodzi serwer ok. 300 zł na rok. Na początku mogą to być spore koszty, więc nie warto od razu inwestować. Z serwerem zawsze można coś wykombinować, np. dogadać się z jakimś znajomym albo z administratorem na uczelni. Wtedy pod takie konto wystarczy podpiąć wykupioną domenę i gotowe.

3. Odpowiednio dobierz program partnerski

Jeśli prowadzisz serwis o programowaniu, to ludzie raczej nie będą zainteresowani wędkami i haczykami. Sprawdź zatem, czy to co promujesz w ogóle ma się jakoś do tematyki twojej strony. Nie wychodź z założenia, że odwiedzający stronę o komiksach mogą być teoretycznie zainteresowani dyskami twardymi (albo książkami różnego typu), bo przecież każdy ma komputer (albo każdy czyta książki).

Musisz też wziąć pod uwagę, czy odwiedzający twoją stronę, którzy są potencjalnie zainteresowani daną tematyką, będą skłonni coś kupić. Tworząc serwis dla nastolatków na temat nowinek technicznych nie oczekuj, że będą kupować z twojego polecenia najnowsze telefony komórkowe za kilka tysięcy. Tego typu rzeczy na pewno sprawdzą się w serwisie o takiej tematyce, ale w innej grupie wiekowej.

4. Kluczem jest oglądalność

Nie masz oglądalności, nie zarabiasz. Im mniej osób odwiedza twoją stronę, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że któryś z odwiedzających coś kupi. Żeby mieć oglądalność, trzeba być wysoko w wyszukiwarce. Żeby być wysoko w wyszukiwarce, trzeba stronę wypozycjonować. Do tego potrzebna jest fachowa wiedza. W internecie jest mnóstwo poradników, ale ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Zwykle są to teksty, które mówią o tworzeniu nagłówków i słów kluczowych w kodzie. Dzisiaj to zdecydowanie za mało. Polecam książkę „Marketing z Google” autorstwa Pawła Kobisa, którą wydał PWN. Znajdziesz w niej mnóstwo fachowych porad na temat pozycjonowania witryny.

5. Wysilaj się

Nie wystarczy skopiować gotowców i czekać aż klienci przyjdą. Być może początkowo wystarczył sam fakt posiadania strony i umieszczenia na niej produktów w ramach PP. Dziś jest większa konkurencja i musisz się wyróżnić na jej tle, a to oznacza dużo pracy, przede wszystkim w zakresie pozycjonowania i tworzenia merytorycznie dobrej strony, na którą ludzie będą chętnie zaglądać.

Niedługo zgodnie z obietnicą, kolejne porady.

Reklamy

24/01/2011 - Posted by | Program Partnerski | , ,

Brak komentarzy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: